
Bytt bremseskiver og klosser selv – En enkel guide
Bremsene dine er slitedeler, akkurat som dekk. For å kjøre trygt må de byttes i tide. Er du litt handy og har skrudd litt før, kan du ofte fikse dette selv, spesielt på litt eldre biler.
Før du begynner – litt viktig info:
Bremsene er superviktige! Du skal kunne stole på dem 100%. Derfor bør du bare bytte deler selv hvis du vet hva du gjør og er trygg på jobben. Er du usikker, la heller et verksted ta seg av det. Feil montering kan være farlig og i verste fall gjøre at forsikringen ikke gjelder. Vær nøyaktig og ta deg god tid.
Dette trenger du:
- Jekk og solide støttebukker
- Hjulmuttertrekker (eller hjulnøkkel)
- Skrallesett med forskjellige størrelser
- Unbrakonøkler
- Skrutrekker (flat og stjerne)
- Momentnøkkel (lurt å ha for riktig stramming)
- Bremserens-spray
- Stålbørste
- Monteringspasta for bremser (til glidebolter og kontaktpunkter)
- Eventuelt verktøy for å presse tilbake stemplene i kaliperen
- Strips eller tape for å henge opp kaliperen
- Hansker og briller er også lurt
Slik gjør du det – steg for steg:
Alle komponentene i bremsesystemet skal alltid skiftes ut i par, dette er for å unngå risikoen for at bilen legger seg til en side når du bremser. Hele reparasjonen krever at bilen jekkes opp, ideelt sett med en bilheis. Det er mulig å jekke opp bilen med en vanlig jekk, men det gjør parvis utskiftning av bremseskiver og klosser mer komplisert.
1. Jekk opp bilen og av med hjulet:
- Løsne hjulmutterne litt før du jekker opp bilen.
- Jekk opp bilen og sett den trygt på støttebukker.
- Skru av hjulmutterne helt og ta av hjulet.
2. Av med bremsekaliperen:
- Du ser nå bremseskiven med kaliperen over.
- Fjern eventuelle deksler over glideboltene bak på kaliperen.
- Skru løs glideboltene (oftest to stykk).
- Løft av den ytre delen av kaliperen.
- Husk: Ikke la kaliperen henge i bremseslangen! Heng den heller opp med en strips eller tape.
- Nyere biler: Sjekk om du må sette den elektroniske parkeringsbremsen i servicemodus først.


Nye bremseklosser og bremseskiver finner du her:
Husk å legg inn reg.nummer - så får du de produktene som passer din bil.
3. Ut med de gamle bremseklossene:
- Nå ser du bremseklossene som sitter i holderen.
- Ta ut de gamle klossene. De kan sitte litt fast, så bruk eventuelt en skrutrekker for å lirke dem ut.
4. Av med kaliperholderen og bremseskiven:
- Kaliperholderen sitter fast med kraftigere bolter. Skru dem løs og ta av holderen.
- Ta av bremseskiven. Noen ganger er den festet med en liten skrue som du må fjerne først. Hvis den sitter fast, kan du forsiktig banke den løs.
5. Rengjøring er viktig:
- Spray bremserens på hjulnavet, kaliperen og kaliperholderen.
- Bruk stålbørsten for å fjerne rust og smuss fra der bremseklossene sitter.
6. På med de nye skivene:
- Sett den nye bremseskiven på plass på hjulnavet. Fest eventuelt den lille skruen.
7. Montering av nye klosser og holder:
- Rens der bremseklossene skal sitte i holderen og smør med litt monteringspasta (ikke på selve klossene!).
- Sett de nye bremseklossene i holderen (pass på riktig vei).
- Monter kaliperholderen tilbake og skru fast boltene med riktig moment (bruk momentnøkkel!).
8. På med kaliperen igjen:
- Press stempelet/stemplene i kaliperen helt tilbake. Bruk spesialverktøy eller eventuelt en stor tang (vær forsiktig!).
- Elektronisk parkbrems bak: Sørg for at den er i serviceposisjon.
- Smør glideboltene med monteringspasta.
- Sett kaliperen på plass over de nye klossene og skru fast glideboltene med riktig moment.
9. Gjenta på andre siden:
- Viktig: Bytt alltid bremser parvis på samme aksel (begge foran eller begge bak). Gjør derfor samme prosedyre på det andre hjulet.
10. På med hjulene og ned med bilen:
- Sett på hjulene og skru til mutrene for hånd.
- Jekk ned bilen og fjern støttebukkene.
- Stram til hjulmutterne med riktig moment.
- Elektronisk parkbrems bak: Sørg for at den er tilbakestilt i normal modus.
11. Test bremsene forsiktig:
- Pump på bremsepedalen noen ganger mens bilen står stille. Den skal bli hard.
- Kjør en rolig prøvetur og brems forsiktig for å sjekke at alt fungerer som det skal. Unngå bråbremsing i starten.
- Sjekk bremsevæskenivået og etterfyll om nødvendig.
- Lytt etter unormale lyder.
Bare bytte klosser?
Mye av prosessen er lik. Du følger steg 1 og 2 for å komme til klossene, bytter dem (steg 3 og del av 7), presser stempelet tilbake (del av steg 8), monterer kaliperen igjen (resten av steg 8) og sjekker bremsene (steg 12). Husk fortsatt å bytte klosser parvis på samme aksel.
Vær nøye, ta deg tid og lykke til med jobben!