Hopp til innhold

Unngå rust

Hva gjelder bil og maskineri vil rust dessverre alltid være et relevant tema. Det kan være skadelig og bør tas hensyn til. Her har du litt informasjon om hvordan det dannes og hva du kan gjøre med saken.

Er rust farlig?
Rust i små mengden er ikke farlig, annet enn på det visuelle, men om det setter seg godt kan det svekke bilens integritet og svekke beskyttelsen ved kollisjon. Visse funksjoner i bilen kan også svekkes eller opptre på uønskelig vis. Rust oppstår via kjemiske reaksjoner mellom jern, oksygen og fuktighet over tid - bilen er, naturligvis, fort i kontakt med vann og luft, så det kommer man ikke utenom. Andre vanlige årsaker til rustdannelse er veisalt, lakk- og karosseriskader, samt bilens alder.

Forebygging
Men frykt ikke! Enda rust i seg selv alltid vil være en forekommende trussel er det heldigvis en rekke grep man kan ta for å forebygge skadene. Direkte midler som rustbeskyttelsesspray (svært beleilig) eller å dekke til bilen/parkere i garasjen fungerer godt. Generelt vedlikehold (vask, voksing, polering), understellsbehandling og sist, men ikke minst, service/profesjonell behandling er også sterkt anbefalt.

Men hvordan vet man om man har rust? Ved å visuelt sjekke bilen med jevne mellomrom kan de legge merke til en rekke hint om at rust dannes. Misfarging, bobler eller bulker i lakken kan skje utvendig på bilen, mens rustne eller korroderte deler ofte viser seg i understellet. Flekker og misfarging kan også finne sted i interiøret. Dersom man ikke kan se rust selv, men legger merke til knirkende lyder eller slitent maskineri i praksis, kan dette være tegn på rust inne i bilen. Da anbefaler vi i så fall å sjekke bilen på service.

Fjerne rusten selv?
Enda man kan forebygge rustskader kan det fort også være for sent. Frykt ikke, dette er faktisk en situasjon man kan løse opp i helt selv!

Slik fjerner du rusten selv:
1. Vask og tørk bort eventuelt smuss og skitt fra området.
2. Bruk maskeringsteip/avispapir for å tildekke deler av bilen som ikke skal behandles.
3. Gni forsiktig over rusten med sandpapir eller stålbørste. Obs! Vær forsiktig med det friske metallet rundt!
4. Tørk over igjen med en ren, tørr klut for å fjerne ruststøv og partikler.
5. Påfør rustkonvertering ut i fra beskrevet behandling på produktet. Dette vil danne en stabil overflate.
6. La det tørke. Tid avhenger av produkt, se pakning.
7. Straks rustkonverteringen har tørket helt, påfør et tynt lag med primer.
8. La primer tørke ut i fra angitt tid på pakning.
9. Straks primer har tørket helt - påsmør flere tynne lag med lakk i matchende farge til bilen. Obs! Hvert lag må tørke før nytt lag påføres.
10. La siste laget med lakk tørke i henhold til beskrivelsen på lakkboksen.
11. Fjern forsiktig maskeringsteip og/eller avispapir.
12. Inspiser at rusten er fjernet og lakken er jevn. Gjenta eventuelle steg dersom dette er nødvendig.
13. Klapp deg selv på skulderen for en god jobb gjort! Gratulerer!

Ta vare på bilen din! Unngå varige skader, på både deg og bilen, og oppretthold bilens verdi. Det er bedre å være grundig nå enn å angre senere.

Tectyl Underbody Coating 250581115
Tectyl Underbody Coating
Art no: 00VAL250581115
Tectyl
Premium
Kr: 225,-/stk
Inkl. 25% MVA
Tectyl Stone Chipping Black 250441115
Tectyl Stone Chipping Black
Art no: 00VAL250441115
Tectyl
Premium
Kr: 210,-/stk
Inkl. 0% MVA
Ferro-Bet Rustfjerner 1 L
Ferro-Bet Rustfjerner 1 L
Art no: 00KRE261002
Ferro-Bet
Kr: 209,-/stk
Inkl. 25% MVA
Tilbake